Onderarmen trainen door isolatie oefeningen 0 264

Onderarmen trainen door isolatie oefeningen

De onderarmen worden vaak over het hoofd gezien als het gaat om training, maar ze spelen een cruciale rol in de algehele kracht en functionaliteit. Of je nu een gewichtheffer of atleet bent, of gewoon gemakkelijk potten wilt kunnen openen, sterke onderarmen zijn een must. In deze blog gaan we dieper in op de anatomie van de onderarmen, het belang van isolatie oefeningen en de beste isolatie oefeningen voor maximale winst in de onderarmen.

Waarom onderarmen trainen zo belangrijk is

De onderarmen zijn opgebouwd uit verschillende spiergroepen, waaronder de polsbuigers en -strekkers, de brachioradialis en de pronators en supinators. Deze spiergroepen werken samen om verschillende bewegingen uit te voeren, waaronder het grijpen, optillen en draaien van objecten.

Bij dagelijkse activiteiten worden de onderarmen gebruikt voor taken als het vasthouden van een koffiekopje, typen op een toetsenbord en het draaien aan deurknoppen. Voor atleten kunnen sterke onderarmen het verschil zijn tussen een eerste plek of een tweede plek. Best wel belangrijk dus. Daarom is onderarmen trainen een bezigheid die je niet zomaar zou moeten negeren.

Belang van isolatie oefeningen voor onderarmen

Isolatie oefeningen zijn oefeningen die gericht zijn op een specifieke spiergroep, in tegenstelling tot samengestelde oefeningen die meerdere spiergroepen tegelijk trainen. Hoewel samengestelde oefeningen hun plaats hebben in een goed afgeronde training routine, bieden isolatie oefeningen verschillende voordelen voor gerichte spiergroep ontwikkeling.

Een van de grootste voordelen van isolatie oefeningen is een grotere spieractivatie. Wanneer je een spiergroep isoleert, dwing je hem om het grootste deel van het werk te doen, wat leidt tot meer activering en groei. Dit is vooral belangrijk voor spiergroepen die vaak worden verwaarloosd, zoals de onderarmen.

Wrist Curls

Wrist curls zijn een klassieke isolatie oefening voor de onderarmen. Om ze uit te voeren, heb je een gewicht nodig, zoals een halter, en een plat oppervlak, zoals een bank. Begin door op de bank te gaan zitten met je onderarmen op de bank en je handpalmen naar boven gericht. Houd het gewicht in uw handen en til het langzaam op door uw pols te buigen en laat het vervolgens weer zakken. Herhaal dit voor meerdere herhalingen. (Bron: www.dailyfit.nl)

Variaties op deze oefening zijn onder meer het gebruik van een barbell in plaats van dumbbells.

Reverse wrist curls

Reverse wrist curls zijn het tegenovergestelde van de reguliere variant, waarbij de polsextensoren worden gebruikt in plaats van de flexoren. Om deze oefening voor de onderarmen uit te voeren begin je door op een bank te gaan zitten met de onderarmen op de bank en de handpalmen naar beneden gericht. Houd het gewicht in je handen en til het langzaam op door de pols te strekken. Laat het vervolgens weer zakken. Herhaal dit voor meerdere herhalingen.

Succes met het trainen van je onderarmen!

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest populaire onderwerpen

Aanbevolen