Tips voor gezond eten tijdens de zwangerschap 0 57

zwanger

Gezond eten is altijd belangrijk, maar tijdens de zwangerschap wordt het voor veel vrouwen een extra prioriteit. Je eet dan immers niet alleen maar voor jezelf, maar ook voor het kleine kindje dat in je groeit. Hier zijn een aantal tips om te zorgen dat je gezond blijft eten tijdens je zwangerschap.

Eet niet voor twee

Er wordt vaak gezegd dat vrouwen die zwanger zijn voor twee man moeten eten, maar neem dit vooral niet letterlijk. Het vrouwelijk lichaam is voor zwangerschappen gebouwd, en dus zal het niet veel meer eten nodig hebben dan normaal. Wel kan het zijn dat je je hongeriger voelt. Het beste is om dit op een gezonde manier op te lossen. Eet bijvoorbeeld verantwoorde snacks zoals ongezoete ontbijtgranen, groentesoep, groentes zoals wortel of komkommer, of lichte yoghurt.

Pas op met suiker en vet

Net zoals op elk ander moment, is het tijdens je zwangerschap belangrijk te letten op de hoeveelheid suiker en vet die je binnenkrijgt. Beide voedingsstoffen kunnen je snel dikker maken, en niet op de gezonde manier die bij het zwanger zijn hoort. Daarnaast kan te veel vet zorgen voor een verhoogd cholesterolgehalte, wat tot hartproblemen kan leiden. Met een bloedglucosemeter kun je de hoogte van je bloedsuikerspiegel makkelijk zelf in de gaten houden en je voedselinname erop aanpassen.

Gezond zwangerschapsvoedsel

Over het algemeen is het het beste om zo gevarieerd mogelijk te eten. Er zijn echter een aantal soorten voedsel die extra worden aanbevolen, omdat ze een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van je baby. Eet bijvoorbeeld voldoende fruit en groente (minimaal 5 eenheden per dag), want die zitten vol vitaminen en vezels. Ook zorgt de calcium in melkproducten zoals yoghurt, (harde) kazen, en melk dat de botten van jou en je baby sterk blijven. Houdt er wel rekening mee dat je producten kiest met een zo laag mogelijk vetgehalte. Koop bijvoorbeeld halfvolle of magere melk in plaats van volle.

Voedsel om te vermijden

Naast eten dat bevordelijk is voor de zwangerschap, zijn er ook dingen die je beter niet kunt eten. Hoewel harde kazen gezond zijn, kunnen zachte kazen het tegenovergestelde effect hebben. Vooral blauwe kazen en zachte kazen zoals brie en camembert zijn alleen gezond als ze meegebakken zijn. Ook rauw vlees en rauwe eieren kunnen beter vermeden worden, inclusief paté en steak.

Blijf op gewicht

Een beetje gewichtstoename valt uiteraard te verwachten tijdens de zwangerschap. Die baby weegt immers niet niks. Maar het is belangrijk dat deze gewichtstoename op een regelmatige en gezonde manier gebeurt. Vaak de weegschaal op, dus. Als je gezond blijft eten en bovenstaande tips volgt, zou er geen probleem moeten zijn, maar het is altijd goed om op de hoogte te zijn van wat er met je lichaam gebeurt. Op bloeddrukmeterswebshop.nl kun je verschillende meetinstrumenten vinden om je voedselinname in de gaten te houden. Naast weegschalen en bloedglucosemeters zijn daar wellicht wat dingen te vinden die specifiek voor jou nuttig zouden zijn.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest populaire onderwerpen

Aanbevolen