Lukt het je maar niet om de administratie op orde te houden? Zwerven er constant overal brieven rond in huis, vergeet je belangrijke betalingen of ben je altijd de belangrijkste berichten kwijt? Dan wordt het hoog tijd om hier verandering in te brengen. Met de volgende vier tips lukt het zelfs de grootste chaoot om de administratie op orde te houden.
1. Bewaar belangrijke brieven bij elkaar
De BSN-nummers van de kinderen, informatie over toeslagen of andere belangrijke berichten die je liever niet kwijt wil raken, maar uiteindelijk op de grote hoop verdwijnen. Een veelvoorkomend fenomeen, maar wel erg vervelend. Daarom is het belangrijk om deze belangrijke brieven direct bij elkaar op te bergen. Koop een ordner om deze te verzamelen en voortaan niet meer kwijt te raken. Bij binnenkomst berg je deze direct op. Bewaar de ordners op zolder, in de boekenkast of een andere plek waar je ze weer gemakkelijk kunt vinden. Zo kunnen deze niet meer onbedoeld kwijtraken.
2. Automatische incasso
Vergeet je regelmatig betalingen? Omdat je simpelweg geen idee meer had wanneer deze betaald hadden moeten worden? Zorg er dan voor dat de belangrijkste betalingen via automatische incasso gebeuren. Bestel je regelmatig iets online en kies je dan voor achteraf betalen? Probeer dit dan achterwege te laten en betaal direct. Zo kan je deze betalingen ook niet meer vergeten en voorkom je onnodige extra kosten. Wil je toch achteraf betalen of zijn er betalingen die niet via automatische incasso kunnen worden gedaan? Schrijf dan in je agenda op wanneer deze uiterst betaald moeten worden.
Tip: nog een agenda 2023 nodig? Deze liggen nu al in de winkel. Wacht niet te lang met kopen, want voordat je het weet zijn ze alweer uitverkocht. Probeer hem in elk geval voor 2023 in huis te hebben. Zo kan je nu alvast afspraken vastleggen voor het komende jaar.
3. Bepaal wie de administratie doet
Het is niet handig als niemand echt weet wie in het gezin de administratie doet. Dit kan het onnodig lastig maken. Zorg er daarom voor dat je partner en jij een duidelijke taakverdeling hebben. Weet wie de rekeningen maandelijks betaalt en wie de brieven opbergt. Op die manier zullen er veel minder vervelende situaties ontstaan.
Wil je ook de financiën verder betrekken bij de administratieve rompslomp? Zorg er dan voor dat degene met het meeste zicht op de uitgaven dit tot zich neemt.
4. Las een vaste administratie dag in
Houd er rekening mee dat je nooit klaar bent met de administratie. Elke dag, week of maand komen er weer nieuwe dingen bij. Daarom is het belangrijk dat je standaard een vaste administratie dag inplant. Schrijf dit in je agenda. Als je dit gestructureerd blijft doen, kan het nooit zoveel werk zijn. Dat betekent dat je aan een uurtje vaak wel genoeg hebt.